Fundamentals of Data Visualization, Claus O. Wilke(2022.2.28追加)
https://clauswilke.com/dataviz/visualizing-associations.html
論文を書く時、本文に加えて図表の書き方は非常に重要です。雑誌などでも、本文をじっくり読む前に、図や写真をまず眺めたりしませんか?論文も同様で、センスのない図を見ると、まだ考え方がしっかり固まっていないのでは?読者のことを考えていないのでは?と思えてきて、印象は良くありません。
現代は、デジタルで図を作成するので、何でも手軽に作れてしまうのですが、「法則」を知らないままに書くと、「センスがない」ことにつながり、読者を落胆させてしまいます。
センスは、訓練である程度身に着けることができます。お金を払って専門のイラストレーターに依頼する方法もありますが、まずは自分でどうやれば質の高い図を作ることができるのか心がけることは大切です(その上でアウトソーシングすれば具体的に依頼でき、コストや手間の削減につながるでしょう)。わかりやすい図を日ごろから眺めて、なぜそれがわかりやすいと思うのか、構図、使われている写真、フォント、テキストの内容、矢印など、どんどん分析することが大切です。
図は、一度作って完成となる場合もありますが、大抵の場合は、含めるべき情報が入っていなかったり、情報が構造化されず乱雑に配置されており、何度も推敲して作り直す必要があります。そのための時間確保は重要です。
デジタルの問題として、アウトプットの寸法がありません。かならず、アウトプット(印刷後の姿、もしくは画面上で100%の状態)の寸法を意識して制作すること。例えば、図の中に記載するテキストのサイズは本文のテキストと同じか、少し小さいくらいが見やすいです。図中のテキストが本文より極端に大きかったり、それぞれの図で書かれるテキストの大きさやフォントがバラバラだと、必要な情報が入っていたとしても、見づらいです。
また、図の中に記載するテキストのサイズは、フォントにも依りますが、最低7ptとしましょう。但し、このサイズは、図の中に記載するテキストのうち、優先順位の最も低いものを対象と考えましょう。
図で描く、線にも役割があります。製図は(工学部生などの場合)学部レベルで(一応)学んでいると思います。
実線にも、太線(外形線、断面線など 目安0.6mm)、中線(寸法線、引き出し線、ハッチング 目安0.3mm)、細線(その他 目安0.15mm)太さの比率は、4:2:1 です。線についても、アウトプットで確かめましょう。極端に太い線は不細工、細い線は視認できなかったり、PDF化したり印刷するとつぶれてしまいます。他に、破線、鎖線もあります。論文に書く図は、製図ほど厳密でなくとも、JIS基準は参考になります。
https://cc.musabi.ac.jp/zoukei_file/03/seizu/NewFiles/linevali.html
図を作るとき、パワポの上で作成して、画像に保存して貼り付けてください。テンプレートを以下にアップします。なぜなら、他の共同著者が流用できるからです。メインで作業していた著者(あなた)が、卒業・修了・転職されてから、新たに論文を作り直す際に、特別なソフトで作られると再利用ができません。パワポでかなりの質の図を作ることは可能です。
また、パワポで作成時に重要なのは、スライドのサイズです。デフォルトだと解像度が低すぎて、写真ならばまだしも、線や文字は使える解像度ではありません。添付は、129cm×90cmのサイズで図を作成しています。このテンプレートを使ってください。
https://y-f-lab.jp/fukudablog/files/%E5%9B%B3%E4%BD%9C%E6%88%90%E5%A0%B4_Journal.pptx
解像度と寸法の変換についても理解する必要があります(私の担当講義でも紹介しています)。
他、各図において、
When writing a paper, it is very important to make figures and tables in addition to the main text. In journals and magazines, don't you often look at the figures and photos first before carefully reading the text? The same situation is true for your paper. If readers see uninspired diagrams, they may think that the author’s ideas are not yet firmly established. Readers also think that the author are not thinking about their readers. It's not a good impression.
Actually it's easy to create figures digitally. However, making without knowing the "rules" can lead to a "lack of sense" and discourage the reader.
To know how to make diagrams can be acquired to some extent through training. There are ways to pay a professional illustrator, but first it is important to keep in mind how to create high quality diagrams by yourself (If you then outsource, you will be able to make specific requests and reduce costs and effort.). It is important to look at diagrams that are easy to understand on a daily basis and analyze the composition, the pictures used, the font, the content of the text, the arrows, and so on to find out why you think they are easy to understand.
In some cases, a diagram may be completed after it is created, but in most cases, the information that should be included is not included, or the information is unstructured and arranged in a messy manner, and it needs to be reworked many times. Allowing time for this is important.
One of the problems with digital is that there are no output dimensions. You must always be aware of the dimensions of the output (what it will look like after printing, or when it is 100% on the screen). For example, the size of the text in a figure should be the same or a little smaller than the text in the main text. If the text in a figure is extremely larger than the text in the main text, or if the size and font of the text in each figure are different, it will be difficult to read, even if the necessary information is included.
The size of the text in the figures should be at least 7pt, depending on the font. The size of the text in the diagram should be at least 7pt, depending on the font, but this size should only be used for the text that has the lowest priority in the diagram.
Lines in a diagram also have a role to play. Drafting (in the case of architecture and engineering students) is probably studied at the undergraduate level (to a point).
The ratio of thickness of solid lines is 4:2:1: thick lines (0.6 mm for outline lines, section lines, etc.), medium lines (0.3 mm for dimension lines, drawing lines, hatching), and thin lines (0.15 mm for others). For lines, check your output. Extremely thick lines are ugly, and thin lines are not visible or will be squashed when converted to PDF or printed. There are also dashed lines and stranded lines. Even if you are not as strict as a draftsman in drawing diagrams for your paper, you can refer to JIS standards.
https://cc.musabi.ac.jp/zoukei_file/03/seizu/NewFiles/linevali.html
When you create a diagram, please create it on Powerpoint, save it as an image, and paste it. The template will be uploaded below. This is because it can be diverted by other co-authors. When the main author (you) who was working on the paper graduates, completes the course, or changes jobs, and then reworks the paper anew, it cannot be reused if it is made with special software. It is possible to create a figure of considerable quality with Powerpoint.
Also important when creating with Powerpoint is the size of the slides. The default resolution is too low, and while it's still good for photos, it's not a usable resolution for lines and text. Attached is a diagram with a size of 129cm x 90cm. Please use this template.
https://y-f-lab.jp/fukudablog/files/%E5%9B%B3%E4%BD%9C%E6%88%90%E5%A0%B4_Journal.pptx
You need to understand the conversion between resolution and dimensions (already introduced in my lecture).
Among other things.